Jak wspierać rozwój mowy
naszego
dziecka ?
1.
Często
mów do dziecka, przy każdej okazji opowiadaj mu o tym co widać, co robicie;
opisuj przedmioty, nazywaj ich kolory.
2.
Czytaj
dziecku książki, opowiadaj co jest na obrazkach. Czytanie książek wzbogaca słownictwo.
3.
Naśladujcie
odgłosy ptaków, zwierząt (węża, lwa, kaczki, dzika…) odgłosy przyrody (szum
wiatru, wody…) odgłosy pojazdów (samochody, sygnał karetki itp.)
4.
Baw
się z dzieckiem w śmieszne minki (ryjek z ust, szeroki uśmiech, oblizywanie
ust, „mycie zębów” językiem, ziewanie, cmokanie, nadymanie policzków) –
wykrzywiając buzię wzmacniasz mięśnie, które pomagają wyraźnie mówić.
5.
Dbaj
o to, by dziecko miało zamkniętą buzię: podczas żucia,
podczas zabawy i w czasie snu!
6.
Jeśli
dziecko ma katar, zadbaj o drożność nosa by mogło przez niego oddychać.
7.
Dbaj
by zęby dziecka były zdrowe i proste.
8.
Nie utrwalaj mowy dziecięcej - ciuciu,
dzidzi!
9.
Jeśli
dziecko powie jakiś wyraz nieprawidłowo np. skaka podaj mu właściwe
brzmienie tego wyrazu skacze, ważny
jest poprawny wzorzec mowy.
10.
Daj
dziecku przykład pięknej polszczyzny, nie przeklinaj, ucz dziecko kiedy mówić w
życiu codziennym, w domu, w rodzinie słowa:
poproszę, przepraszam, proszę, dziękuję.
11.
Podawaj
dziecku pokarm właściwy dla jego wieku – niemowlę, małe dzieci (do 1 r.ż)
pokarm płynny, rozdrobniony; dzieci starsze muszą mieć okazję nauczyć się
odgryzać, gryźć i żuć.
12.
Niemowlętom
nie podawaj butelki, smoczka dłużej niż to konieczne. (Jeśli używasz smoczka
ogranicz to do koniecznego minimum – koniecznie wyjmuj smoczek gdy dziecko się
uspokoi, zaśnie)
13.
Wyeliminuj
nieprawidłowe nawyki np. obgryzanie paznokci, trzymanie palca w buzi,
wysuwanie, przygryzanie języka, warg.
Logopeda
M. Szymczak
https://www.google.pl/search?q=smok&biw=1600&bih=789&source=lnms&tbm=isch& sa=X&ved=0ahUKEwi86c3GtqLLAhWm8HIKHV95AHAQ_AUIBigB#imgrc=6tL5Nk7SfEcgcM%3A
Smoczek? A może SMOK ?
SKUTKI UBOCZNE UŻYWANIA
SMOCZKA:
- Uniemożliwia dziecku komunikowanie swoich potrzeb i emocji: radości, zadowolenia, bólu, głodu, pragnienia, dyskomfortu,
- Kształtuje nieprawidłowy sposób oddychania
- Opóźnia, blokuje a nawet uniemożliwia głużenie i gaworzenie – etapy poprzedzające mowę – opóźnia rozwój mowy dziecka
- Krzywy zgryz
- Zgryz otwarty – nieprawidłowa wymowa głosek s,z,c,dz – seplenienie międzyzębowe
- Uniemożliwia pionizację języka – problemy z prawidłowym połykaniem, wymową głosek szumiących, głosek t,d,n,l,r
Marzena Szymczak